Forår

Forår i Tianjin

Så kom foråret til Tianjin, og den sidste uge, har børnene også haft Springbreak. Vi har ikke lavet noget i denne uge, bare slappet af herhjemme mens Martin har været på arbejde. Temperaturerne har været over 20 grader, alt springer ud. I denne uge har vi haft to regnvejrsdage - og pludselig er alt grønt og smukt. Desværre har vi også haft nogle rigtig dårlige tal på AQI - så det har været inde dage.





Grade 5 Exhibition

Vi begynder så småt at mærke at det er den sidste tid af børnenes skoleår. Valdemar har lige afsluttet et 10 ugers projekt med hovedoverskriften "Sharing the planet". Ud fra det, havde eleverne selv valgt emner de ville fordybe sig i. Der var alt fra Animal rights, human rights, water pollution, clean air. Valdemar arbejdede med GMO. Endnu engang glædes jeg over lærernes store engagement, - og evne til at støtte eleverne lige hvor de er. Og lade dem bidrage med det de kommer med.

Det hele kulminerede i en stor Exhibition, hvor eleverne fra Grade 5 havde lavet en fælles præsentation, og bagefter kunne vi gå rundt og se deres arbejde, der var dokumenteret på forskellig vis.

Frem til sommerferien skal Grade 5 eleverne arbejde med "transition" - overgangen til secundary, hvor der stilles helt andre krav til selvstændighed og ansvarlighed for eget arbejde. Dette kombinerer de så med overgangen til puberteten, så lidt seksualundervisning skal også lægges ind i de næste par uger. Det har vi fået nogle sjove breve med hjem om. Hvor vi skulle give lov til at Valdemar deltog i undervisningen, det er vist ikke noget kinesiske og koreanske skole elever er vant til :)




Påsken er også i denne uge - men det mærker vi ikke noget til. Jeg har ikke set et eneste påskelam - og jeg har faktisk glemt at finde mit eget påskepynt frem. Nu er det lidt sent... 
Det eneste der har mindet os om at det er påske, var mit besøg i IKEA sidste fredag, hvor jeg købte påskeæg til børnene. De var sammen med venners børn, mens de voksne var på drinks - bar. Vi havde alle en god aften - det er lang tid siden jeg har været på bar med bartendere der jonglerede med flasker med ild :)




Ellers går vores tid med konfirmations forberedelser. Vi har brugt lang tid på at lede efter en konfirmationskjole, det har været noget af en opgave. Det er ikke lige sådan at gå ind i Lily og prøve kjoler. Og Leonora har ikke helt vidst, hvad hun ville have, så vi har set og set og set.
I går fik vi så besøg af en designer, der har taget mål - og sammen med Leonora designet den kjole hun vil have. Vi håber den bliver lige så god som på tegningen.

Martin og Valdemar var også inde og få taget mål til deres jakkesæt i går - så 3/4 del af familien er ved at være klar :) 

Leonoras humør har været stigende de sidste par måneder. Hun siger stadig med jævne mellemrum, at hun hader Kina. Men hun har aftaler med veninder, været til fødselsdage, på skøjteture og alt mulig andet. Hun har fået nogle gode veninder, som hun har det sjovt med, - og som heldigvis bliver her næste år også. I går sagde hun: "Jeg hader Kina ... Men du ved godt, at hvis jeg kom til at kunne lide det her, er jeg så stædig at jeg aldrig ville indrømme det". Så jeg må se på almentilstanden.
(her ville jeg gerne vise et billede af min smukke datter (der nu er højere end mig). Men det må I altså forestille jer - hun vil ikke have billeder på internettet :)

Ellers er vi kommet en del videre med vores flytteplaner. Vi har fundet et hus, og flytter tættere på byen den 1. juni. Det er et mindre lukket område, hvor de fleste af børnenes venner bor. De skal godt nok tidligere afsted og med skolebussen, men det er (måske) et plus. Så kan man aftale legeaftaler i bussen hjem. I området bor rigtig mange tyskere - så vi skal måske have opfrisket på vores tysk-evner. (Her må I også vente med billeder fra vores nye hus)

Apropos tysk - så bliver mit kinesisk langsomt bedre. Meget afhængig af den kineser jeg skal kommunikere med :) Ikke alle kinesere er lige tålmodige med at tale langsomt og prøve at forstå mig. Men min lærer er meget tilfreds med mine fremskridt, og med hende kan jeg føre små samtaler. Men det er stadig svært at huske - og finde de rigtige ord, når jeg lige står i en situation, hvor det ville være rart at kunne sige det på kinesisk. Jeg håber at det kommer :)




Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Spring Break 2017

43 meter guirlande

Efterår i Kina