Third Culture Kids

Jeg blev klogere i dag

Det er jo altid dejligt, når det sker :)
Jeg har været til seminar om Third Culture Kids. Et begreb jeg ikke havde hørt før. Definition:


Third Culture Kids
"A third culture kid is a person who has spent a significant part of his or her developmental years outside their parents’ culture. The TCK frequently builds relationships to all the cultures, while not having full ownership in any. Although elements from each culture may be assimilated into the TCK’s life experience, the sense of belonging is in relationship to others of similar background."

-Pollock & Van Reken
Læs mere her

Libby Stephens gav to timers seminar med overskriften "Globetrotting kids - parenting through international transition", og efterfølgende var vi til to timers lunch med uforpligtende snak om vores børn. Her var overskriften "coping with the stress of transition". 

Libbys karakterstik af mine børn var spot on - der blev fældet en tåre en eller to gange, mens hun fortalte om det disse børn skulle sige farvel til - hvad de efterlod. Hvordan det var at stå alene - uden historik, uden identitet, uden navn i en ny skole - i et nyt land. Vi snakkede også om følelsen af heller ikke at føle sig hjemme i sit hjemland, når man så endelig kom hjem. Fordi opfattelsen af "normalt" havde ændret sig. Hun fortalte om, hvordan man kan hjælpe sine børn igennem, hvad der er svært og faserne i omstillingerne og sorgen. Heldigvis kunne hun fortælle, at langt de fleste af disse børn, som voksne, ikke ville have haft det anerledes, at de ikke blev rodløse, at de ikke ville bytte de relationer de havde fået - eller sorgen ved savnet - for trygheden. Pyha... 
Så nu har jeg fornyet tro på vores Kina projekt - og nye redskaber der skal i spil. For Leonora kæmper stadig en hård kamp :(
Jeg ville ønske at jeg havde vist alt dette for tre år siden, da vi begyndte at planlægge at flytte til Dubai.

Malaysia
Vi havde en fantastisk nytårsferie til Malaysia. Det var så dejligt at besøge gode venner - og slappe helt af. Og vi kom godt ind i det nye år. Leonora havde nogle dejlige dage med Emilie, hvor de fik shoppet, ordnet negle og hår, snakket og set serier. Rigtig tøse-tid. Dejligt.






Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Spring Break 2017

Efterår i Kina

43 meter guirlande