Skole - uge 2


Skole - fortsat!!!

Ja, så er der gået en skole uge, og her i starten fylder det jo enormt meget. 

Valdemar kom hjem fredag og bekendtgjorde, at det her er hans nye favorit skole (de har jo et sammenlignings grundlag, så det er nok helt ok).
Han har fået en god ven, også en ny dreng, fra Tyskland. De hygger sig vist vældig meget. Valdemar går i grade 5, og er dermed i Primary School, hvor de har en lærer der stort set har dem i alle fag. Hans klasselærer, Ms Simons, er fra USA og super sød.

Leonora kæmper :(
Hun er kommet i en klasse, hvor hun er eneste vestlige pige. Alle de andre piger er asiater - Japanere, Koreanere og Kinesere. Selv om flere af dem er native english speakers, har Leonora svært ved at komme ind på livet af dem. Og så savner hun sine klassekammerater, veninder og venner i Danmark. Hun er i grade 7, og er rykket op i Middle School, hvor eleverne er niveau inddelt, og flytter rundt i de forskellige faglokaler, med forskellige lærere. Der er meget nyt, og ikke så meget sikkert og trygt.
Heldigvis har de været meget hjælpsomme og forstående på skolen, og har matchet hende med en dansk pige, der bor lige 4 minutters gang fra os. Så nu bliver Leonora hentet om morgenen, og følges i skole med hende. Det gør det meget nemmere at komme afsted. I starten af september skal de på studietur i en uge - det bliver spændende. Men det glæder Leonora sig til. Men foreløbig er meldingen at efter den tur flytter hun altså hjem til Struer Friskole. Så sig til hvis der er en af jer der mangler en stor pige i huset ;)  
Hun er heldigvis en sej pige, og om et par uger er jeg overbevist om at det går bedre.

Begge børnene har dansk på skolen, i deres "fremmedsprogstimer", 4 timer om ugen. Morten, deres dansk lærer er også helt vildt sød og har taget godt i mod os, og børnene. Selv om Leonoras faglige dansk niveau skræmmer ham lidt. På hendes årgang er der også 4 danske drenge, der har haft intet eller meget lidt dansk før. Så der er en stor spredning. På Valdemars årgang er han den eneste dansker, så han sidder alene og hygger sig med Morten.

Det er en god skole, der er en rigtig god stemning. Man hilser på hinanden, lærere og ledelse kommer og hører hvordan det går. De er forstående og giver rum til frustration og hjælp til at komme videre. 

I næste uge starter børnenes ekstra aktiviteter. Valdemar har meldt sig til Matial Arts (kong fu) og badminton. Leonora skal gå til spring gymnastik og måske svømning eller fodbold. 






Jeg er begyndt at finde vej rundt i indkøbslandskabet, og har travlt med at få pakket ud og komme på plads. Jeg har været i IKEA flere gange, og børnenes værelse og vores soveværelse er så godt som udpakket og klar. Jeg har stadig nogle udfordringer i køkkenet, da hylderne falder ned når der kommer for meget i skabet (mere end 5 tallerkner), men vores udlejer har lovet at fikse det i denne uge.

Jeg har været i flere supermarkeder, har fået et par favoritter, og har nogenlunde styr på, hvor jeg kan få hvad. Desuden har jeg fundet et par steder der leverer - kød i en god kvalitet fik jeg leveret i fredags. Samt diverse importerede basisvarer. Det var dejligt at få fyldt lidt i skabene. Så jeg har kunnet få bagt lidt i weekenden også.





På fredag får jeg desuden leveret økologiske grøntsager. Det er en anden udfordring her. De andre danskere siger, at vi ikke skal spise frugt eller grøntsager der ikke er skrællet eller kogt/tilberedt. Grøntsager bliver vandet med kloakvand, hvilket kan betyde grimme bakterier på maden.

Så jeg glæder mig til en sending økovarer, der kan bruges og spises uden sundhedfare.




Ellers har vi fået en fantastisk modtagelse. Der er vel 5-6 danske familier lige i nærheden, der inviterer på kaffe, indkøbsture og gåture i området. På torsdag skal jeg til frokost i den internationale forening, - og lørdag skal hele familien til Family BBQ samme sted. I modsætning til i Dubai er vi expat familier (internationale, udstationerede) i stærkt undertal her. Nøj, her er mange kinesere! Så det bliver spændende hvem der er her. F.eks. har jeg ikke set en eneste nordmand eller svensker. 

Ja, og udover at her er mange kinesere, snakker de alle sammen kinesisk! Meget få mestre nogle få ord på engelsk - så på fredag starter min kinesisk undervisning. Jeg skal have fire timer om ugen - plus homework! Men min lærer forventer at jeg kan føre en simpel samtale, når jeg er ude at handle om to måneder. Lad os nu se :)

Kommentarer

Populære indlæg fra denne blog

Forberedelserne er i gang

4 months - and counting...

Ready to go