I transit - i mellem tidszoner

Så er vi kommet til Kina :)

Vi havde nogle rigtig gode flyvninger på vej herned. Først den smukkeste flyvning jeg endnu har oplevet - fra Aalborg til København. De flotteste hvide vat skyer, meget blå himmel ovenover og nedenunder grønne og høstmodne gule marker. Det er det perfekte billede at have på nethinden når vi nu er her i den grå storby :)

Næste flyvning var vi blevet opgraderet til business class (tak SAS!) - så ud over fantastisk betjening og dejlig mad (samt tilbud om champagne og vin), havde vi god plads til håndbagage, albuer og ben. Vi kunne således komme til Kina rimeligt udhvilede.

I Beijing fandt vi nemt gennem lufthavnen, - først "feber-linien", så uden problemer gennem paskontrol, med det lille tog til bagageudlevering, told og så vupti - var vi i Kina.

Martin ventede på os med to chauffører, - vores egen chauffør Joe og en der kørte bilen med bagage. Efter 2,5 timer var vi på Astor hotel inde i Tianjin, hvor vi skal være til vores hus og container er klar. Vi blev budt velkommen med blomster og kage, som Martins assistent havde arrangeret. Resten af dagen slappede vi af, gik en lille tur og så tidligt i seng.

Fredag var jeg på "klinikken" og fik godkendt mine helbredsundersøgelser fra Danmark. Heldigvis vidste de hvad de gjorde på Specialmedicinsk klinik i Århus (dem vil jeg godt anbefale), så alt blev godkendt og jeg skal ikke igennem undersøgelser her.

Fredag eftermiddag var vi ude og se huset - det skal nok blive godt :) De er næsten færdige med at male og opsætte nye gardiner, og det nye køleskab er på vej. Det trænger til en rengøring, så vi skal have fat i vores Eyi ("tante" altså kinesisk ord for maid), så hun kan komme i gang.

Jeg er allerede meget glad for Joe, han er rigtig rar og behagelig, kører godt bil, har et godt engelsk. Og så passer han meget godt på os - når jeg er ude med børnene er han altid i nærheden, venter lige uden for den restaurant eller butik vi er inde i - også selv om jeg forsøger at sige at han gerne må køre hen til et sted vi så kan mødes senere. Og når han kører os et sted hen sørger han for at finde de personer vi skal mødes med for os. Det er ikke fordi vi færdes i farlige områder, eller er ved mafia lignede personer. Jeg har ikke følt mig utryg eller udsat nogen steder jeg har været, jeg tør godt gå på gaden alene. Det er bare vild luksus!!!

Ellers er weekenden gået med ture i byen, langs med floden. I det nærmeste mall og i små butiksgader. Vejret er varmt, 35-40 grader og en meget høj luftfugtighed. Samtidig er her konstant mere eller mindre overskyet, om det er forurening eller bare skyer er svært at vurdere. Heldigvis føltes luften bedre ude ved huset - så jeg håber det bedste.

Vi glæder os meget til at flytte i huset - og få vores container frigivet fra tolden. Sådan en ventetid på hotel, i transit, er faktisk ikke rar, når vi bare venter på at komme igang med et nyt kapitel. Vi vil gerne pakke ud, komme på plads, indrette. Lære området, naboer, cykelruten til skolen osv at kende. Finde indkøbssteder, lave mad selv - og finde en rytme i vores nye liv.

Vi håber at få containeren snarest, og har besluttet at vi flytter i hus på torsdag - møbler eller ingen møbler :) Så må vi køre i IKEA og købe det mest nødvendige til overlevelse i den første tid. Måske skulle jeg overveje at have sådan et "survivor kit" i en flyttekasse? Det er jo ikke første gang vi bor i et tomt hus... Hmmm - det vil jeg overveje :D






Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Spring Break 2017

43 meter guirlande

Efterår i Kina